Rugpijn: Wat helpt en wat niet?

Hulp, Informatie 0 Comments

Lage Rugpijn.

Met zulke grote aantallen mensen met lage rugpijn, is het geen verrassing dat er veel mythes hierover bestaan. Als het gaat om pijn aan skeletspieren (musculoskeletale pijn) wordt de rug verreweg het meest genoemd. Ongeveer 80-85% van de mensen zal pijn in de onderrug ervaren op een bepaald punt in hun leven.

Lage rugpijn

Veel voorkomend probleem is lage rug pijn.

In een enquête van het Europees agentschap voor veiligheid en gezondheid op het werk,1 meldde 24,7% onderrug pijn als gevolg door hun werk. Hetzelfde rapport nam lage rugpijn als de meest voorkomende arbeid gerelateerde gezondheidsprobleem.

Wat moet u weten…

 

Acute perioden van rugpijn reageert beter op kou dan op warmte.

Een voorspelbare reactie van het lichaam, onmiddellijk na een acute pijn, is voor omliggende spieren als ‘spalk’ het betrokken gebied van beweging te beperken. Hierop wordt vaak gezegd dat de rugspieren vast zitten. Het lichaam doet dit om verder letsel te voorkomen. Hierdoor ontstaat een tweede probleem: de klassieke pijn-kramp-cyclus.

Warmte is vaak geruststellend en, na een acute rugblessure, kan het de ‘spalk’ ontspannen. Echter, door het toevoegen van warmte kom er een toename van metabolische activiteit, dit is niet gewenst na een acuut letsel. Een verhoogd metabolisme zorgt voor een toename van de zwelling op de plaats van het letsel.

Door het toevoegen van ijs/kou zal het tegenovergestelde gebeuren. Namelijk; afnemen van het lokale metabolisme en zwelling verminderen. IJs heeft ook een pijnstillend effect door vermindering van de overdracht van pijnsignalen3 .

Bij een ongewone pijn in de rug of bij het vastzitten van de rugspieren krijg je instinctief de neiging om deze spiergroep op te rekken. Het langer maken van de spiervezels heeft over het algemeen gunstige effecten. Zoals spierspanning verminderd (tijdelijk), lokale doorbloeding egaliseert en segmentale uitlijning verbetert; Er is een positief resultaat TIJDENS het stretchen.

Maar, net als bij het eten van chocolade als je honger hebt, is de voldoening van zeer korte duur. De gespannen spieren in de rug is deel van een complexer scenario. Zoals eerder beschreven spannen deze spieren aan om verdere schade aan de ruggenwervels te voorkomen, of om zwakte van de buikspieren te compenseren, of om onderliggende weefsel schade te minimaliseren. Door deze onderliggende problemen is het duidelijk dat alleen stretchen geen complete strategie is voor Lage rug pijn.

References

  1. European agency for safety and health at work website: http://osha.europa.eu/en/publications/reports/TERO09009ENC
  2. US Department of Health and Human Services website: http://www.ahrq.gov/research/mar11/0311RA31.htm
  3. Nadler S, Weingand K and Kruse R (2004), The physiologic basis and clinical applications of cryotherapy and thermotherapy for the pain practitioner. Pain Physician, 7:395-399.
  4. Khamis V and Yizhar Z (2007), Effect of feet hyperpronation on pelvic alignment in a standing position. Gait & Posture, 25:127-134.
  5. Rothbart B (2006), Relationship of functional leg-length discrepancy to abnormal pronation. Journal of the American Podiatric Medical Association, 96(6).
  6. Gorassini M, Yang J, Siu M and Bennett D (2002), Intrinsic activation of human motoneurons: Reduction of motor unit recruitment thresholds by repeated contractions. Journal of Neurophysiology, 87(4): 1859-1866.
  7. Biering-Sorensen F (1984), Physical measurements as risk indicators for low back trouble over a one-year period, Spine, 9:106-119.
  8. Larivière C, Bilodeau M, Forget R, Vadeboncoeur R and Mecheri H (2010), Poor back muscle endurance is related to pain catastrophizing in patients with chronic low back pain. Spine, 35(22): E1178-E1186.

Source: Fitpro Network

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *